The Icefields Parkway

11 juli 2018 - Banff, Canada

De mooiste weg van Canada is The Icefield Parkway, die zo'n 233 kilometer lang is en loopt tussen Jasper Town en Lake Louise. Deze weg hebben we vandaag gereden en we boften met het weer: volop zon en niet al te heet. Onderweg zagen we veel bergen, meertjes, gletsjers, bossen. Ik zal niet alle namen noemen, alleen de belangrijkste. Verder viel op dat er grote gebieden met veel bruine, dode dennenbomen zijn, het lijkt wel herfst. Deze bomen zijn aangetast door het dennenkevertje, een kevertje van 0,5 cm en die al tien jaar een plaag zijn voor de bossen in Canada. Maar laten we het over de mooie natuur hebben. Na 30 kilometer passeerden wij de Athabasca watervallen, met immense kracht komt het water naar beneden. Bij een volgende stop, weer een waterval, hebben we een praatje gemaakt met twee rangers die een gewei van een elk en een hoorn van een big horn sheep bij zich hadden. Zo'n hoorn weegt bijna 10 kilo. De bergen in het gebied variëren van 2500 meter tot 3750 meter. De hoogste pas waar de weg overheen ging is de Bow pas van 2067 meter. Daar in de buurt is ook een prachtig meertje, wat wij zeker zo mooi vonden als het toeristische en drukke Lake Louise. De gletsjers, hier Icefields genoemd zijn enorm. Prachtig om al dat wit te zien bij die blauwe lucht. Wij slapen nu twee nachten in Banff waar we een appartement hebben op een resort, buiten de plaats. Ter afwisseling hebben Emmy en Eric spaghetti met tomatensaus en salade klaar gemaakt. Even geen fastfood zoals burgers of pizza's.